Huomaan olleeni laiska päivitysten kanssa. Vuoden alkupuolella on kuitenkin syntynyt yhtä ja toista.

Jag märker att jag har var lat med uppdateringar. Under början av året har jag hunnit göra ett och annat.

Käsityötarvikkeiden joukosta löytyi yksi yksinäinen Tuuterin puvun puseron olkalappu. Yksi kirjontaväreistä oli loppu ja samaa väriä ei enää ole myynnissä. Piti siis kehitellä jokin muu käyttö ristipistokirjonnalle.

Bland handarbetsmaterial hittade jag ett korsstygnsbroderi från 1980-talet. Mitt plan var att tillverka en reservskjorta för min Tuuteri dräkt. En av färgerna hade tagit slut och jag kunde inte fortsätta projektet då färgen inte mera  finns att få tag på. Jag hittade ett nytt sätt att använda broderiet

IMG_1499.jpg

IMG_1494.jpg

 

Tammikuu oli kylmä. Suvun miesväki tarvitsi vantuita, joiden kanssa puhelinta voi käyttää näppärästi.

Januari var en kall månad. Män i släkten behövde vantar som passar också till att använda telefon behändigt.

WP_20160112_21_11_37_Pro.jpg

 

Parkituksessa oli yksi kauriin nahka, jonka metsästäjän koira oli päässyt innoissaan käsittelemään. Ei heitetä hukkaan. Merkitään nahan "koristelijan" tassunjälki myös valmiiseen tuotteeseen.

Jag hade garvat ett rådjursskinn som had blivit "dekorerat" av jägarens hund. Man skall inte kasta bort annars bra material. Då hunden hade inverkat på sitt sätt fick också den sin tassprint på färdiga produkten.

IMG_1522.jpg

IMG_1519.jpg

 

Ja tietysti kalannahkaa. Mateita ystäviltä seuraavia parkituksia varten ja valmiita tuotteita viime kesän parkituksista.

Och fiskskinn självklart. Vänner har fiskat lakar som väntar nu på garvning och färdiga produkter av i somras garvat skinn. 

IMG_1529.jpg

IMG_1524.jpg