Yksi syksyllä hankkimistani lampaanvuodista oli erityisen tuuheavillainen ja päätin parkita sen istuinalustaksi. Lammas oli saanut kolhun yläselkään ja kunnon mustelman. Tällaiset kohdat nahassa ovat usein heikkoja ja niinpä siihen parkittaessa syntyi reikä. Poistin valmiista taljasta huonon kohdan ja paikkasin sen palalla mustaturkkisen lampaan nahkaa, jonka olin nahkapuolelta värjännyt kahvilla. Sydänpaikka inspiroi kirjomaan sydänaihetta myös villalangoilla: Björkön kahta luonnonruskeaa lankaa Ahvenanmaalta ja Ehta Villan nokkosella ja koiranputkella värjättyä lankaa.

En av fårskinn som jag skaffade i höstas hade speciellt tät päls och jag beslöt att garva den till sittunderlag. Fåren hade fått en skada till övre ryggen och ett ordentligt blåmärke. Sådana här strällen brukar vara svaga och så blev det ett hål på stället under garvningen. Jag skärde skadade delen bort och lappade med en bit päls av en svatrhårig får vars skinnsida hade jag färgat med kaffe. Lappens hjärtform inspirerade till broderiet med samma tema. Som garn använde jag två sorter naturbrunt åländskt Björkö garn och Ehta Villas växtfärgat garn, färgatnässla och hundloka.

IMG_0061-normal.jpg

IMG_0060-normal.jpg

IMG_0062-normal.jpg

IMG_0063-normal.jpg

IMG_0067-normal.jpg

IMG_0069-normal.jpg