Osallistuin syyskuussa Suomen käsityömuseossa Jyväskylässä järjestettyyn taimyrialaisen luu- ja nahkatyön kurssille opettajina taidekeskuksen opettaja, taiteilijaOlga Porotova ja taidekeskuksen johtaja Vasili Batagai. Kurssi liittyi museon "Luihin ja ytimiin" näyttelyyn.

Tutustuimme taimyrialaiseen luu- ja nahkataideperinteeseen ja symboliikkaan. Nahkatyöt perustuvat käytöstä poistettuun nahkaraaka-aineeseen, tundraan hylättyihin kotanahan kappaleisiin. Töissä käytetään erilaisia nahan ompelutekniikoita, liitetään usein luuta, sarvea, lasihelmiä sekä akryyliväriä. Töissä siis yhdistyvät sekä perinteet että nykyisyys. Lähtökohtana on nahka ja sen erityispiirteet: tummumat, reijät, ja muut ominaisuudet.

Kurssilla meillä oli käytettävissä erilaisia poronnahkoja, luuta ja sarvea sekä omaa mukanamme tuomaamme luonnonmukaisesti parkittua nahkaraaka-ainetta. Alla olevassa kuvassa oleva 30 x 30 cm lintu-aiheinen työ syntyi kurssilla. Teema oli määrätty, samoin osa tekniikoista. Aiheen käsittely ja toteutus oli kunkin osallistujan vapaasti valittavissa. Kaksi pienempää työtä olen tehnyt hiljattain rasvaparkitusta, kahvivärjätystä lampaannahasta, joka ei ihan täyttänyt laatuvaatimuksiani muuhun käyttöön. Tunturimaisemassa lentävä joutsen on aivoparkittua lampaannahkaa. Lohijokityössä yhdistyy maalaus nahalle.

I september deltog jag en kurs i Finlands handarbetsmuseum i Jyväskylä om taimyrskt ben och skinnarbete. Som lärarna hade vi Olga Porotova, konstlärare i taimyrska konstcentralen och konstnär, och Vasili Batagai, direktör av taimyrska konstcentralen. Kursen hade anknytning till handarbetsmuseets utställning av taimyrsk konst "Luihin ja ytimiin".

Vi bekantade os med taimyrsk ben- och skinnkonsttradition och symbolik. Skinnarbeten baserar sig på återvinning av skinnrester som dugar inte mera till annan slags användning .Man använder olika sömnadstekniker och kombinerar ofta ben, horn, glaspärlor och akrylfärg. Förflutna förenas till nuet.. Utgångspunkten är skinnet och dess särdrag: ställen som har mörknats, hålen och andra egenskaper.

På kursen hade vi som material olika renskinn, ben, horn och sådant traditionelt garvat material som vi själv hade hämtat med oss. Alstern med fågelmotiv i storlek 30 x 30 cm gjorde jag på kursen. Temat och en del av teknikerna var förutbestämda. Två mindre arbeten har jag gjort nyss av fetgarvat fårskinn som är färgat med kaffe, men dugade inte riktigt till planerat användning. Svanen i fjäll landskapet är av hjärngarvat fårskinn. Arbetet med temat laxälv har jag målat med akrylfärger på skinn.

IMG_0866-normal.jpg

IMG_0864-normal.jpg