Kesti aikansa ennen kuin löysin ajatuksen, miten saada yhdestä lampaan taljasta riittämään materiaalia itselleni jakuksi tai liiviksi.

Det tog tid innan jag hittade ideéen hur får jag en fårfäll räcka till att göra en väst eller jacka för mig själv.

IMG_1192.JPG

Sopiva kaava löytyi ja leikkuusuunnitelma alkoi hahmottua kokeilujen kautta. Hihat tein neulakinnastekniikalla villalangasta.

Jag hittade ett passande mönster och planen för skärning fick sin form via olika prövningar. Pälsen räckte inte till ärmar och de gjorde jag med nålbindningsteknik av yllegann.

IMG_1205.JPG

IMG_1203.JPG

Lautanauha tuntui sopivalta valinnalta jakun reunustukseen ja koristamiseen. Varmuuden vuoksi loin 10 m loimen, josta valmista nauhaa tuli 7,7 m. Nauhaa riittää johonkin muuhunkin käyttöön.

Brickband kändes som ett passande val för att kanta och dekorera jackan. För säkerhetens skull gjorde jag  en ränning av 10 m av vilken det blev 7,7 m band. Det finns band kvar också för någonting annat.

Kuva0824.jpg

IMG_1213.JPG

Napit tein hirven luusta.

Knapparna är av älgben.

IMG_1232.JPG

Nyt kudon hametta samasta langasta kuin jakun hihat.

Nu håller jag på att sticka en kjol av samma garn som jag har använt till ärmarna.